5 B2B E-COMMERCE TRENDS VOOR 2018

Arno Ham, CPO bij Sana Commerce, is ervan overtuigd dat de grootste B2B e-commerce trends van 2018 één essentieel thema zullen delen: het verbeteren van de klantbeleving. Hier volgen de 5 trends die naar zijn mening het belangrijkst zullen zijn voor online B2B.

Conversie optimalisatie (CRO)

2018 wordt het jaar waarin het optimaliseren van de conversie ook voor B2B e-commerce essentieel zal worden. Conversie optimalisatie, oftewel conversieratio optimalisatie (CRO) draait om het verbeteren van het percentage van webshop bezoekers die daadwerkelijk iets aanschaffen.

Conversie optimalisatie is al lange tijd een belangrijk thema voor B2C e-commerce. Het proces stond echter nog niet centraal bij de meeste B2B-bedrijven. De conversieratio voor B2C-webwinkels bevindt zich normaal gesproken ergens tussen de 2% en 3%. Maar voor B2B-webshops ligt het rond de 10%. De belangrijkste reden hiervoor is de sterke klantloyaliteit in B2B.

Dit heeft ervoor gezorgd dat conversie optimalisatie een minder hoge prioriteit had voor B2B-webshops, waardoor bedrijven langer oude systemen met gedateerde interfaces en gebruiksgemak (of usability) konden blijven gebruiken.

Dit is echter aan het veranderen. Steeds meer bedrijven beginnen een B2B-webwinkel, of willen ervoor te zorgen dat hun B2C-webshop ook geschikt is voor professionele klanten. Dit vormt een dreiging voor de B2B-klantloyaliteit en de hoge conversiepercentages die hiermee gepaard gingen.

Dynamische personalisatie

Personalisatie als cruciaal onderdeel binnen de optimalisatie van de klantbeleving is niets nieuws. We weten allemaal dat gepersonaliseerde content betere resultaten biedt dan content die niet gepersonaliseerd is (Sana stelt je al in staat om te personaliseren, zelfs op basis van informatie uit het ERP). Arno Ham gelooft dat er in 2018 nog geavanceerde manieren zullen komen om de klantbeleving (of user experience) te personaliseren.

Een van deze verwachtingen is webshop-personalisatie op basis van data die constant geüpdated en aangepast wordt, om zo een unieke klantervaring te bieden. Oftewel: dynamische personalisatie.

Automatisering van complexe fulfillment processen

Nog een belangrijke trend binnen B2B e-commerce die gedreven wordt vanuit de klantervaring: het simplificeren van complexe fulfillment processen door middel van automatisering.

Op het gebied van fulfillment zijn er de basics: betalingen, verzendingen en klantenservice. Dit is al jaren zo. Dit is echter maar de top van de ijsberg. Hier gaat het juist over de complexe processen rond fulfillment. Hoe ga je om met geannuleerde bestellingen, het verdelen van de levering over verschillende zendingen met verschillende vervoerders, tracking, enzovoort.

Op dit moment zijn er nog veel handmatige processen. Dit zien we ook terug bij onze klanten. Ze gebruiken een systeem waar betalingen en verzendingen worden geregistreerd, en dit systeem staat volledig los van hun B2B-webshop. In plaats van geautomatiseerde data-uitwisseling wordt dit dus nog steeds handmatig op de ouderwetse manier gedaan.

Progressive web apps (PWA)

Tegenwoordig wordt vaak de vraag gesteld: gaat B2B e-commerce echt richting mobile? We hebben voor B2B juist grote schermen nodig. Er zijn namelijk veel complexe processen, meer complexe informatie die gedeeld moet worden…

Het antwoord van Arno Ham? Hij denkt dat het onvermijdelijk is. Bij Sana ontwikkelen ze alles al vanuit een benadering waarin mobiele apparaten centraal staan.

Headless e-commerce platformen

De vijfde en laatste B2B e-commerce trend voor 2018 is ook verbonden aan platformen. Volgend jaar verwachten we namelijk dat er steeds meer e-commerce systemen ‘headless’ gaan worden.

Headless e-commerce is een oplossing of platform waarbij de front-end die bij de software hoort niet gebruikt hoeft te worden. Dus heb je bijvoorbeeld al geïnvesteerd in een speciaal ontworpen front-end? Dan kan een e-commerce platform als Sana achter de schermen de motor zijn.

Dit is wat headless betekent: een sterkere scheiding tussen de front-end (het gedeelte van de webshop die klanten zien) en de back-end (het systeem dat de webwinkel aandrijft).

Graag het volledige blogbericht lezen waarin er nog dieper wordt ingegaan op iedere trend? Klik hier voor het volledige artikel. 

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten