ENGAGEMENT CREEREN DOET U ZO

Merkentrouw is één van de belangrijkste factoren in het succes van een merk. Om een community op te bouwen is het voor modebedrijven essentieel om een connectie te maken met de klant als onderdeel van een succesvolle omnichannel-strategie.

Loyaliteit is een breed begrip. Uiteraard is het voor modemerken van belang om klanten te verleiden door aantrekkelijk en onderscheidend te zijn, maar deze zaken zijn lastig meetbaar. Wél meetbaar is de interactie die plaatsvindt via touchpoints zoals sociale media en op basis van sentiment, of nog concreter: de aankopen die worden geregistreerd met behulp van een klantenkaart of QR-code in een app.

Leer uw klanten kennen

Het belangrijkste doel van het inzetten van een loyalty-strategie is om de klant te leren kennen.  “Een minimale vereiste om als wholesale bedrijf iets met loyalty te doen is het hebben van een eigen B2C-kanaal,” stelt Rembrandt Kuijpers van TCOG. “Pas dan wordt het interessant om te weten wie de eindklant nu echt is. Tegenwoordig heeft vrijwel elk wholesale bedrijf wel een e-commerce-kanaal in de vorm van een webwinkel. Daarnaast is het een groeiende trend om enkele eigen winkels te openen, vaak in de vorm van conceptstores om het merk nog meer te laden.”

Bouw een community op

Het klassieke systeem van zegeltjes sparen volstaat tegenwoordig niet meer voor modebedrijven. Alles draait om beleving en inspiratie. “Exclusieve content is zeer waardevol”, stelt Kuijpers. “Denk bijvoorbeeld aan het delen van backstage foto’s als preview van de nieuwe collectie of het geven van stijladvies. Naast creatieve, relevante content kun je klanten belonen voor hun aankopen met interessante acties: denk aan spaarpunten, cadeautjes of vouchers waarmee de klant profiteert van bepaalde privileges. Engagement creëren is het sleutelbegrip: mensen willen graag ergens bij horen.”

Verzamel relevante data

Om ervoor te zorgen dat een loyalty-strategie geen tijdrovende aangelegenheid wordt, is het van belang om dit softwarematig te laten verlopen. Via sociale media, online aankoopgeschiedenis, een fysieke winkel en bijvoorbeeld via een tool als Google Analytics kan veel waardevolle informatie worden verzameld voor het vormen van een duidelijk klantbeeld. Ook een loyalty-app is hiervoor een populaire tool. De uitgebreide app van TCOG bevat onder andere een webshopfunctie, een store locator, lookbooks en coupons. Kuijpers: “Het voordeel is dat onze app direct beschikbaar en toegankelijk is. De vormgeving kan volledig worden aangepast aan de look en feel van het merk. Het is de klantenkaart anno nu, maar dan voorzien van vele extra’s.”

“Exclusieve content is zeer waardevol.”

Meer weten? Voor vragen staat ons sales team steeds voor u klaar, neem contact met ons op via sales@tcog.be of +32 (0)3 420 07 10.