HOE MAAKT U SLIM GEBRUIK VAN DATA?

De verschuiving van voorverkoop naar doorverkoop zorgt voor een nieuwe dynamiek in de fashion branche. Zowel de rol van de retailer als die van het wholesale bedrijf verandert en het belang van data neemt toe voor het bepalen van de juiste strategie.

Het retaillandschap is aan het veranderen en de verschuiving van voorverkoop naar doorverkoop brengt niet alleen logistieke uitdagingen met zich mee, ook het verzamelen van relevante data neemt toe. Wholesale bedrijven krijgen een andere verantwoordelijkheid in de keten en vervullen steeds meer een adviserende rol richting de retailer.

Optimale herbevoorrading

Een belangrijke ontwikkeling in de mode-industrie is dat retailers steeds minder artikelen op voorhand inkopen. Er ontstaat een nieuw, flexibeler model waarbij de retailer bekijkt hoe de ingekochte artikelen aanslaan en nabestelt uit de voorraad van de leverancier. De productie van de nabestellingen gebeurt vaker in kleinere badges in Europa. Dit heeft als voordeel dat de artikelen, in vergelijking tot productie in Azië, snel kunnen worden geleverd vanwege de kortere transporttijd. Om de herbevoorrading te optimaliseren is het voor wholesale bedrijven van cruciaal belang om inzicht te krijgen in de doorverkoopcijfers van de retailer.

De juiste IT-specialist

Het team van TCOG bestaat uit een zestigtal specialisten die allemaal ervaring hebben in de fashionbranche. “Met behulp van onze fashionmanagementoplossing kunnen wholesale bedrijven alle retailers waar zij mee samenwerken invoeren als virtuele winkels”, vertelt Rembrandt Kuijpers van TCOG. “Vervolgens kan het systeem de salesrapporten van de betreffende retailers uitlezen om grip te krijgen op de doorverkoopcijfers. Dit met als doel om de herbevoorrading te optimaliseren. Een voorbeeld van een voorraadmanagementmethode om deze doelstellingen te realiseren is VMI, een afkorting van Vendor Managed Inventory.”

Krachtige adviestool

Naast inzage in de doorverkoopcijfers is het verkrijgen van benchmarkdata relevant. “Stel dat een bepaald model bij vijftig procent van de retailers waanzinnig goed loopt, dan kun je de andere helft adviseren om dit model ook op te nemen in de collectie”, legt Kuijpers uit. “Hoe specifieker de data, hoe beter je hierop kunt anticiperen. Wie zijn mijn klanten, waar kopen ze en vooral: wat kopen ze precies? Data op maat- en kleurniveau is het meest interessant. Dit soort data is tegenwoordig makkelijker verkrijgbaar omdat veel wholesale-bedrijven ook een B2C-kanaal hebben in de vorm van een webwinkel. Wanneer je dit combineert met de benchmarkdata van de retailer, beschik je over een krachtige adviestool.”

“Hoe specifieker de data, hoe beter je hierop kunt anticiperen.”

Meer weten? Voor vragen staat ons sales team steeds voor u klaar, neem contact met ons op via sales@tcog.be of +32 (0)3 420 07 10.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten